MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_NextPart_01C5E748.BA7A83A0" This document is a Single File Web Page, also known as a Web Archive file. If you are seeing this message, your browser or editor doesn't support Web Archive files. Please download a browser that supports Web Archive, such as Microsoft Internet Explorer. ------=_NextPart_01C5E748.BA7A83A0 Content-Location: file:///C:/0F826827/file4583.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html; charset="us-ascii" پژوهش هاي جغرافيايي – شماره 51 ، بهار 1384

=  = 5;قدّمه

تعاون ب= 07; عنوان نوعي ا= 586; همياري و همكاري از گذ= 588;ته‌هاي دور در اشكال مختلف وجود داشته است. چنانچه علل ش= 603;ل‌گيري آن را مورد مداقّه قرار دهيم، بر عام= 604; ناتواني انسان از يكس= 608; و نياز او از سوي ديگر صحّ= 607; گذاشته مي‌ش= 08;د.

صرف نظر ا= 586; عوامل سياسي كه بعضاً ظهو= 585; و افول آن بست&#= 1711;ي به ميزان توانايي يا ناتواني فرد يا جامعه داشته است؛ د= 585; تاريخ معاصر حتّي پس از رونق نظام سرمايه‌دار¡= 0; و تجهيز آن با سپهر فنّي (فن&#= 8204;آوري)، به دليل خصلت اين نظام در ايجاد شكاف د= 585; بين طبقات اجتماعي و ورشكستگي واحدهاي تول= 10;دي كوچك، شاهد شكل‌گيري نو= 93; جديدي از تعاوني‌ها د= 85; عرصه‌هاي توليد، توزي= 93; و مصرف مي‌با= 588;يم. ضرورت چنين اقدامي در كشورهاي در حال توسعه كه عمدتاً از الگوي نظام سرمايه‌دار¡= 0; (از نوع وابسته) تبعيّت مي‌ك= 06;ند، بيشتر احساس مي‌شود. در كشور ما نيز از اوايل سدة بيستم اقدام = 576;ه تأسيس انواع تعاوني‌ها شده است كه يكي از آنها تعاوني‌هاي مرزنشينان بوده و عملاً از اواخر نيم= 577; اوّل سدة بيستم اين تعاوني ها در ايران شروع بكار نموده و نهايتاً در سال‌هاي اخي= 85; از لحاظ كمّي رشد فزايندهR= 04;اي داشته‌اند. د= 585; اين پژوهش به بررسي نقش تعاوني‌هاي مرزنشينان د= 85; بازرگاني خارجي ايران پرداخته شده كه تعاوني‌ه= 75;ي مرزنشينان استان سيستا= 06; و بلوچستان ب= 607; لحاظ ساختار= 10; و عملكردي با تكيه بر روش م&#= 1591;العات اسنادي و عمليّات ميداني، به عنوان نمونه مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج حاصل از اين تحقيق در مجموع بيانگ= 85; عملكرد نسبتاً قابل قبول اين تعاوني ها بوده، ليكن ب= 575; توجّه به توانمندي ها= 10; منطقه‌اي و ضرورت‌هاي اجتماعي، اقتصادي كشو= 85; اين جايگاه هنوز به لحاظ قانوني و اجرايي با محدوديّت‌ه= 5;يي روبروست و مي= 204;بايست بيش از پيش گسترش و توسع= 607; يابد.

 

= 585;وند شكل‌گيري و ساختار تعاوني هاي مرزنشينان د= 85; ايران

تعاوني‌ = 7;اي مرزنشينان ا= 86; جمله تعاونيR= 04;هاي موجود در كشو= 585; است كه عمليّات آنه= 75; به طور كلّي در ارتباط با صادرات و واردات مي‌ب= 75;شد و اين عمليّا= 578; در چارچوب قوانين مربو= 91; به مبادلات مرزي كه ساليانه در قوانين و مقرّرات صادرات و واردات كشور منعكس مي‌گر= 83;د، صورت مي‌پذي= 85;د.

مرزنشين= 5;ن كشور از همان ابتداي به نظ= 605; درآمدن فعّاليّت‌ه= 5;ي بازرگاني خارجي و پس از تأسيس گمرك ايران توسّط بلژيكي‌ها اجازه يافتن= 83; كه كالاهايي نظير دام زنده، علوفه= 48; غّلات و غيره را به ازاي هر نفر تا هزار ريال به خارج از كشور صادر نمايند. اوّلين قانو= 06; مبادلات مرز= 10; جهت مرزنشينان د= 85; سال 1344 تحت عنوان «قانو= 06; مبادلات مرزي» به پيشنهاد هيأ= 78; دولت به تصوي= 576; رسيد و بالاخره بر اساس تبصرة الحاقي مادة (4) قانون مبادلات مرز= 10; در سال 1348 شركت̴= 4;هاي تعاوني مرزنشينان د= 85; سه استان سيستان و بلو= 670;ستان، هرمزگان و بوشهر تشكيل = 608; توانستند نس= 76;ت به صدور و ورود كالاها= 10; موضوع مبادلات مرز= 10; و انجام تشريفات گمركي اقدام نمايند (هاشم= 610; 1375، ص 3).

بر اساس‌= 70;ن قانون، انوا= 93; كالاهايي كه مرزنشينان مجاز به صدور &#= 1608; ورود آن بودن= 583; مشخّص و مقرّ= 585; گرديد كه هر سال براي ساكنين مرزي فوق‌الذّكر = 3;ارت مرزنشيني صادر شود، امّا عملاً ك= 575;ر مبادلات تنه= 75; توسّط تعداد اندكي آن هم از طريق خريد ارزان كارت‌= 07;ا از ديگران انجام مي‌پذ= 10;رفت، و از سوي ديگر در واردات كالا نيز كشش بازار مطرح نبود و از اينرو با اقبال خوبي روبرو نشد و از گستردگي لازم برخوردارنگž= 5;ديد.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، دلايلي چند باعث فعّاليّت مجدّد تعاون= 10;‌هاي مرزنشينان و رونق مبادلا= 78; مرزي گرديد ك= 607; از آن جمله مي&#= 8204;توان به محدوديّتR= 04;هاي وارداتي و همچنين اختلاف بين نرخ ارز رسمي و بازار آزاد به ويژه امكا= 606; وجود صرفة اقتصادي در استفاده از قانون مبادلات مرز= 10; اشاره كرد. البتّه استفاده از مزاياي فوق ب= 607; طور انفرادي براي مرزنشينان چندان ميّسر نبود و در نتي&#= 1580;ه انگيزه براي تشكيل تعاون= 10;‌هاي مرزنشينان قوّت گرفت؛ ب= 607; طوري كه در سال 1361 سازمان مركز= 10; تعاون كشور جهت هماهنگ و متشكّل نمود= 06; مرزنشينان د= 85; استفاده از قانون مبادل= 75;ت مرزي اقدام ­به­تشكيل تعاوني‌‌ها¡= 0; مرزي به صورت گسترده نمود. برخي­= 575;ز اهداف مترتّ= 76; بر اين اقدام در آن سال‌ها عبارت بود از: <= o:p>

- امكان استفادة بهت= 85; از مبادلات مرزي براي مرزنشينان و توزيع صحيح و عادلانة كالا؛

-  سوق دادن مرزنشينان ا= 86; قاچاق به سمت &#= 1610;ك فعّاليّت سالم و مشروع اقتصادي؛

-  شكستن بازا= 85; سياه موادّ غذايي و كالا= 607;اي ضروري در منطقه (مناطق مرزي)؛

-  بهبود وضع مردم منطقه (مناطق مرزي) و ايجاد رفاه براي آنان (عس&#= 1603;ري 1369، ص 206).

 

روند شكل‌گيري و توزيع فضايي تعاوني هاي مرزنشينان س= 10;ستان و بلوچستان

تا اوايل سال 1367 علي‌رغم نوپا بودن تعاوني‌هاي مرزنشين، كمبود امكانات، فق= 85; فرهنگي، كم‌= 78;جربگي مسئولان تعاوني‌ها و غيره خوشبختانه د= 85; نتيجة هماهنگي ارگان‌هاي ذيربط و تسهيلات اعطايي دولت مبني بر مجوّ= 586; صدور محصولا= 78; داخلي از قبي= 604; پسته، كشمش، = 586;يره، تخمه، پياز، دمپايي كهنه= 48; سيم مسي سوخت= 607; و غيره در كنار واردات كالاهاي مور= 83; نياز اهالي مرزنشين، اي= 06; تعاوني ها از وضعيّت نسبت= 75;ً خوبي برخوردار بودند و توفيقات بال= 06;ّسبه مطلوبي داشتند (ماهن= امة تعاون 1375، شماره 54).

از آن سال به بعد متأسّفانه ب= 07; دنبال حذف تسهيلات اعطايي و محدوديّت‌ه= 5;ي واردات و صادرات، شرك= 78;‌هاي تعاوني مرزنشينان ب= 75; ركود مواجه گرديدند، و پ= 587; از آن نيز فعّاليّت چندان چشمگيري ندا= 88;تند و تنها با استفاده از م= 593;افيّت‌هاي حمايت از مصر= 601;‌كننده و پاره‌اي اولويّت‌ها¡= 0; ديگر توانستند تا به قول معروف كج‌دار و مري= 590; به فعّاليّت خود ادامه دهند.

بالاخره از سال 1377 و پس ا= 586; يك دهه ركود نسبي حاكم بر تعاوني‌هاي مرزنشين استان (گرچه در كلّ كشور نيز همين‌طو= 85; بوده است)، با وضع قوانين و مقرّرات جدي= 83; صادرات و واردات كه در اواخر سال 1372 توسّط مجلس شوراي اسلام= 10; انجام و تصوي= 576; آئين‌نامه‌ = 7;اي اجرائي آن كه از سال 1373 و پس ا= 586; آن تا سال 1379 تو= 87;ّط هيأت دولت تدوين گرديد= 63; نهايتاً اهالي كلية بخش‌هاي مرز= 10; استان به استثناي جمعيّت ساكن شهرها با دري= 575;فت كارت مبادلا= 78; مرزي مشمول تسهيلات مبا= 83;لات مرزي گرديدن= 83;. همچنين سقف اعتبارات تخ= 89;يصي و ارزش مبادلات مرز= 10; توسّط تعاون= 10;‌هاي مرزنشينان نيز افزايش قابل توجّهي يافت و در عين حال فهرست كالاهاي قاب= 04; ورود و صدور ن&#= 1610;ز ليست بلندي ر= 575; شامل گرديد. ‌&#= 1605;جموعه تسهيلات فوقR= 04;الذّكر و ديگر مساعد= 578;‌هاي قانوني و اجرائي زمين= 77; تحّول و توسع= 577; فعّاليّت اي= 06; شركت‌هاي تعاوني در استان را بيش از پيش فراهم آورد؛ به طور= 610; كه تا سال 1381 تعاوني هاي مرزنشينان ا= 87;تان به حدّاكثر رشد كمّي و كيفي در طول حيات خويش از بدو تأسيس تاكنون رسيد= 07; است. گرچه اين رشد و توسعه نيز دربرگيرندة جايگاه مطلو= 76; آن با توجّه به موقعيّت جغرافيايي و كاركردهاي فضايي و منطق= 607;‌اي آن نمي‌باشد= 63; ليكن در مقايسه با فاصله زماني از سال 1362 تاكن = 8;ن و علي‌رغم او= 580; و حضيض‌هاي متعدّدي كه پشت سر گذاشته، اين= 03; در نقطة اوج خود قرار دارد.

از نظر ساختاري نيز مجموعه تعاوني‌ مرزنشين استان كه اين= 603; بالغ بر 32 تعاوني مستق= 04; از آن در شهرها و بخش‌= 607;اي مختلف استان پراكنده‌انž= 3;، در يك مجموعة بزرگتر تشكي= 04; اتّحاديّة ت= 93;اوني‌هاي مرزنشين استان را داده، و با هماهنگي و نظ= 575;رت ادارة كلّ تعاون استان = 608; بر اساس قوانين و مقر= 617;رات بخش تعاون اقتصاد و همچنين بر مبناي قواني= 06; و مقرّرات صادرات و واردات و بازرگاني خارجي با هماهنگي و نظارت ادارة كلّ بازرگان= 10; استان و ساير قوانين جاري مملكت بكار خود ادامه مي= 204;دهند.

= 575;ين مجموعه اينك داراي 778/885 نفر اعضاء اصلي و تحت پوشش و داراي سرماي= 07;‌اي بالغ بر 000/533/026/8 ريال مي‌باش= 83;. حجم كلّ صادرات تعاوني‌هاي مرزنشين در سال 1379 بالغ بر 35 ميليون دلار = 608; معادل همين مقدار نيز واردات داشت= 07;‌اند (مطالعات ميداني نگارند‌گان 1380= ).

 

= 580;معيّت و فعّاليّت هاي اقتصادي تعاوني‌هاي مرزنشينان استان

بررسي وض= 93; فعّاليّت به ويژه در جامع= 577; روستايي (مرزنشينان) امر دشواري است. به استناد تعاريف موجو= 83; (مركز آمار ايران) در سال 1= 375 از كلّ جمعيّ= 578; ده سال و بيشت&#= 1585; مرزنشينان استان تنها 3/30 درصد فعّال و 7/= 69 درصد مابقي غير فعّال بودند. 4/89 درصد از جمعيّت فعّال شاغل و حدود 6/10 درصد نيز بيكار بودند.

با توجّه به اهداف تعاوني‌هاي مرزنشينان ب= 07; ويژه ايجاد اشتغال، در مجموع 20 تعاوني فعّا= 04; در سال 1380 توانسته‌انž= 3; به‌طور مستقيم 76 فرصت شغلي در سطح استان ايجاد نمايند. با عنايت به مبادي ورودي = 608; خروجي كالاه= 75;ي صادراتي توسّط اين تعاوني‌ها ك= 07; در سطح كشور پراكنده است به طور غيرمستقيم ن= 10;ز در ايجاد 2800 فرصت شغلي مؤثّر بوده اند كه سهم اس&#= 1578;ان از آن 560 نفر برآورد مي‌ش= 08;د (محاسبه توسّ= 591; نگارند‌گان).

علي‌رغم تنگناهاي موجود در تعاوني‌هاي مرزنشينان ب= 07; لحاظ قانوني = 608; اجرايي، اين = 575;رقام بيانگر توانايي اين تعاوني‌ها د= 85; ايجاد فرصت شغلي و كاهش بيكاري در سط= 581; كشور به طور عام و در مناطق  محروم مثل ا= 587;تان سيستان و بلوچستان
به طور خاص مي‌ب= 575;شد.

از 32 تعاوني موجو= 83; دراستان 20 تعاوني مرزنشين با 000/718 نفر و با سرمايه‌اي بالغ بر 12 ميليارد ريا= 04; (در نه ماهة سال 1380) فعّال بوده است كه خود بيانگر فعّاليّت اقتصادي چشمگير<= /span>و پويايي اين تعاوني‌ها است . مقايسة تعاوني‌هاي مرزنشين به لحاظ عملكرد= 10; نشان مي‌دهد كه تنها تعاوني مرزنشينان حومة سراوان = 583;اراي موازنة منفي = 608; مابقي از سود سرانه‌اي هر چند اندك برخوردار بوده‌اند. البتّه بر اساس مطالعا= 78; ميداني، از كلّ درآمد 40 درصد جهت هزي= 606;ه‌ها تأديه شده و 60 درصد مابقي ب= 607; عنوان سود عايد اعضاء گرديده است (جدول شمارة 1) .        =             &nb= sp;            =             &nb= sp; <= span style=3D'mso-spacerun:yes'>      <= /span>

 

 

 

 

 

جدول 1 - محاسبة=   هزينه – درآمد اعضاي تعاوني‌هاي مرزنشينان* سال 1380 = **= 576;ه ريال

 

رديف= ;

نام شركت

تعداد اعض= 575;

سرماية‌ش= 85;كت

درآم= ;دساليانه

هزينة‌سا= 04;يانه

سودساليا= 06;ه

سودسرانه

1<= /o:p>

مرزنشينا= 06;‌حرمك

26346

37236000

299877839<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

208414276<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

91463563

3471

2<= /o:p>

مرزنشينا= 06;‌ميرجاوه

23139

152569000<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

1215016050=

337579316<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

877436734<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

37920

3<= /o:p>

مرزنشينا= 06;‌دوست‌محمّ&#= 1583;

73874

99681500

2087773164=

406937009<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

1680836155=

22752

4<= /o:p>

مرزنشينا= 06; سفيدابه<= /o:p>

44091

124000000<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

533901700<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

143764137<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

390137563<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

8848

5<= /o:p>

مرزنشينا= 06;‌زهك

63631

14631000

1048414998=

740335891<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

307979107<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

4840

6<= /o:p>

مرزنشينا= 06; لوتك

30867

102300000<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

300715220<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

135445042<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

165270178<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

5354

7<= /o:p>

مرزنشينا= 06; حومة‌خاش<= /o:p>

58923

22380000

763009496<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

186289045<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

576720451<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

9787

8<= /o:p>

مرزنشينا= 06;‌حومة‌سراو&#= 1575;ن

45197

29160000

100707482<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

250792555<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

موازنة منفي

منفي<= /o:p>

9<= /o:p>

مرزنشينا= 06; جالق

21230

196350000<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

80266579

195129394<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

607535185<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

28616

10<= /o:p>

مرزنشينا= 06; بم‌پشت<= /o:p>

20667

25885000

306556157<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

128050209<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

178505948<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

8637

11<= /o:p>

مرزنشينا= 06;‌اسفندك‌و‌&#= 1603;وهك

6594

9480000

41205980

40205670

1000310

151

12<= /o:p>

مرزنشينا= 06; سرباز1

45018

100980000<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

1572268318=

650836615<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

921431703<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

20468

13<= /o:p>

مرزنشينا= 06; پيشين

22667

74505000

500500638<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

165162193<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

335338445<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

14794

14<= /o:p>

مرزنشينا= 06; سرباز2

26426

38505000

480158047<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

229854849<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

250303198<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

9471

15<= /o:p>

مرزنشينا= 06;‌راسك‌و‌حو&#= 1605;ه

22879

38055000

489911187<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

273191285<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

216719902<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

9472

16<= /o:p>

مرزنشينا= 06; پارود

20380

261300000<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

121260788<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

51252217

70008571

3435

17<= /o:p>

مرزنشينا= 06;‌حومة‌چابه&#= 1575;ر

25565

40605000

131960640<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

89335246

42625394

1667

18<= /o:p>

مرزنشينا= 06; كنارك

68337

276050000<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

535017420<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

204335233<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

330682187<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

4838

19<= /o:p>

مرزنشينا= 06; نگور

41428

91260000

345474600<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

88727757

256746843<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

6197

20<= /o:p>

مرزنشينا= 06; اروعي

33314

21600000

622874200<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

464377767<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

158496433<= span dir=3DLTR style=3D'font-size:9.0pt;mso-bidi-font-family:"B Zar";color:bla= ck'>

4757

 

= 593;ملكرد صادراتي- وارداتي تعاوني‌هاي مرزنشينان استان

ح&= #1580;م مبادلات كال= 75;

بر اساس قوانين و مقرّرات تجارت، صادرات و وار= 583;ات انجام شده از سوي تعاوني هاي مرزنشينان س= 10;ستان و بلوچستان، در سال 1379 مبلغ 756/406/31 دلار صادرا= ت و در ازاي آن 929/145/= 22 دلار واردات بوده است (جدول شمارة 2). شايان ذكر اس= 578; كه هر تعاوني موظّف است در چارچوب سقف سهمية ارزي صادراتي تعيين شده، كالا وارد نمايد. تفاوت موجود در ارقام صادرا= 78; و واردات ناش= 610; از تبصرة (2) مادة (17) مي‌باش= ;د كه بر اساس آن به دارندگان = 603;ارت مبادلات مرز= 10; اجازه داده م= 610;‌شود تا كالاهاي و= 575;رداتي خود را تا هشت ماه از تاريخ توديع تعهّد ارزي كالاي صادراتي وار= 83; نمايند. از اينرو بخشي ا= 586; تعهّدات ارز= 10; تعاوني‌هاي مرزنشينان د= 85; سال 1380 انجام گرفته است. عكس آن نيز صادق است، زيرا طبق جدو= 604; شمارة (2) مقدار واردات تعاوني‌هاي زهك ودوست محمّد از صادرات آنها بيشتر است. اين امر مي‌ت= 608;اند ناشي از انجا= 605; تعهّد ارزي سال قبل (1378) باش= 583;. علاوه بر آن، مقايسة صادرات و واردات تعاو= 06;ي‌هاي مرزنشينان د= 85; سال 1379 نشان مي̴= 4;دهد كه برخي از تعاوني‌ها د= 85; امر صادرات و واردات فعّا= 04;‌تر بوده و توانسته‌انž= 3; در ازاي صادرات، بخش قابل توجّهي از تعهّدات ارزي خود را تا پايان سال انجام دهند.

جدول  2 - عملكرد صادرات و واردات تعاو= 06;ي‌هاي مرزنشين استان سيستا= 06; و بلوچستان= *

 در سال= ; 1379 به دلار **

رديف<= /span>

نام تعاوني=

ميزان صادرات=

ميزان واردات=

ملاحظات<= /span>

1

 = 5;رزنشينان جالق

1095429

728028

 

2

 = 5;رزنشينان زهك

3641764

4103389

 

3

 = 5;رزنشينان پارود

246369

196871

 

4

 = 5;رزنشينان سرباز 1

2855265

2804442

 

5

 = 5;رزنشينان سرباز 2

= 1158200

667363

 

6

 = 5;رزنشينان راسك

921196

474125

 

7

 = 5;رزنشينان سراوان

1076692

834619

 

8

 = 5;رزنشينان ميرجاوه

2144212

1323054

 

9

 = 5;رزنشينان دوست‌محمّد<= /span>

3504280

2871076

 

10

 = 5;رزنشينان حرمك

699445

621124

 

11

 = 5;رزنشينان چابهار

1769408

978293

 

12

 = 5;رزنشينان سفيدابه

1535723

988239

 

13

 = 5;رزنشينان دشتياري نگور

1820052

447600

 

14

 = 5;رزنشينان كنارك

2286688

1166250

 

15

 = 5;رزنشينان خاش

2659535

2300246

 

16

مرزنشينا= 06; اسفندك و كوهك

365079

133445

 

17

 = 5;رزنشينان بم‌پشت

800654

518942

 

18

 = 5;رزنشينان لوتك

657193

48375

 

19

 = 5;رزنشينان پيشين

777965

241347

 

20

 = 5;رزنشينان دشتياري اورعي

1891697

704715

 

 

ž= 0;مع كل31406756

22145929

 

ارزش اقتصادي صادرات و مبادي صادراتي آن

 از نظر ارزش اقتصادي و ارزآوري، ميزان حجم كالاهاي صاد= 85;اتي از مبادي گمركي و به مقاصد (كشورهاي) گون&#= 1575;گون نسبت‌هاي كاملاً متفاوتي را نشان مي‌دهد = 608; اختلافات عمده‌اي با ه= 605; دارند. بدين معني كه اين بار از مبداء &#= 1711;مركي ميرجاوه و به مقصد كشور پاكستان، به تنهايي بيش ا= 586; 7/63 درصد ارزش دلاري داشتهR= 04;ايم و اگر ارزش كالاهاي &= #1589;ادراتي از گمرك زاهدان به مقصد پاكستا= 06; را نيز بدان اضافه نمايي= 05; در مجموع بيش از 5/71 درصد كلّ درآمد ارزي ناشي از صادرات كالاها از طريق تعاونيR= 04;هاي مرزنشينان استان از مبادي گمركي اين استان به مقصد كشور پاكستان بدس= 78; آمده است. اين مهم بيانگر جايگاه ويژة مبادلات مرز= 10; و كشورهاي همسايه در اي= 606; مبادلات برا= 10; تعاوني‌هاي مرزنشينان و اعضاء آنها م= 610;‌باشد كه البتّه هد= 601; از شكل‌گيري اين گونه تعاوني‌ها نيز بر چنين ايده‌آلي استوار است و از اين نظر ملاحظه مي شو= 583; كه در استان، تعاوني‌هاي = 05;رزنشينان موفّق بوده‌= 75;ند. ساير مبادي گمركي كه تعاوني‌هاي مرزنشينان اين استان از آن طريق صادرات كالا داشته‌اند،̴= 4;از نظر ارزش دلاري حاصل ا= 586; آن مبادي و كشورهاي مقص= 83; با دو گمرك فوق‌الذّكر = 08; به مقصد پاكستان، چندان جايگا= 07; قابل مقايسهR= 04;اي ندارند. با اين وجود ميزان ارزش دلاري كالاهاي صادرشده از طريق گمرك بن= 583;رعبّاس و به مقصد دوبي تقريبا= 11; با اختصاص 10 در= صد كلّ درآمدها= 10; ارزي ناشي از اين گونه صادرات پس از گمرك ميرجاو= 07; جايگاه دوّم را دارد و درآ&#= 1605;دهاي ارزي حاصل از صادرات از طريق گمرك زا= 607;دان نيز با نزديك به 8 درصد كلّ ارزش دلاري صادرات تعاوني‌هاي مرزنشينان استان و به مقصد پاكستا= 06; جايگاه سوّم = 608; بالاخره ارز= 88; دلاري صادرا= 78; اين تعاوني‌= 07;ا از گمرك خسرو= 610; به مقصد كشور عراق با حدود 5/7 درصد كلّ درآمدهاي ارزي در رتبة چهارم قرار گ= 585;فته است. از ديگر مبادي صادراتي به ج= 586; گمرك سرخس به مقصد كشورها= 10; ازبكستان و تركمنستان و گمرك بيله‌س= 08;ار به مقصد كشور آذربايجان ك= 07; به ترتيب حدو= 583; 5 و 2 درصد ارزش دلاري صادرا= 78; تعاوني‌هاي مرزنشينان اين استان را به خود اختصا= 589; داده و در رديف پنجم و ششم قرار گرفته‌اند، ساير مبادي گمركي و صادراتي به مقاصد كشوره= 75;ي مختلف هر كدا= 605; در حدّ بسيار ناچيز و عمدتاً كمتر از 5/0 درصد از درآمد ارزي ر= 575; به خود اختصا= 589; داده‌اند. در مجموع طيّ نُ= 607; ماهة سال 1380 بيž= 8; از 2/23 ميليون دلار ارزش كل درآمدهاي ارزي تعاونيR= 04;هاي مرزنشينان استان سيستا= 06; و بلوچستان بوده است كه از اين ميزان تنها از طريق گمرك ميرجاو= 07; و در مبادله با كشور پاكستان بيش از 8/14 ميليون دلار آن صادر شده است. بقّية درآمدهاي صا= 83;راتي تعاوني‌هاي مرزنشينان طيّ اين مدّت عمدتاً از طريق گمركات بندرعبّاس، خسروي و سرخس و از كشورهاي &#= 1575;مارات (دوبي)، عراق، تركمنستان و ازبكستان بو= 83;ه است. بقية مبادي گمركي = 608; كشورهاي مقص= 83; صادرات، نقش ناچيزي را در ايجاد درآمد ارزي و مبادل= 577; كالا توسّط تعاوني‌هاي مرزنشينان استان سيستا= 06; و بلوچستان  داشته= ;‌اند. اينك چنان كه گذشت، مبادي گمركي اين استان (ميرجاوه و زاهدان) به مقصد كشور پاكستان نقش اوّل و تعيين= 204;كننده را در درآمده= 575;ي ارزي و مبادلات كال= 75; (با 5/71 درصد كلّ درآمدهاي ار= 86;ي و يا بيش از 6/16 ميليون دلار) داشته‌ و دارند كه اين موقعيّت و &= #1580;ايگاه مي‌بايست تقويت و تثبي= 578; گردد (نگاه‌ك= 606;يد به جدول شمار= 577; 3).

ع&= #1605;لكرد وارداتي تعاوني‌هاي مرزنشينان استان

       = 83;ر سال 1380 از 32 تعاوني مرزن= 88;ينان استان 26 تعاوني در ام= 585; واردات فعّا= 04; بوده كه تا پايان سه ماه= 577; سوّم اين سال و در ازاي 3/23 ميليون دلار كالاي صادراتي (از حدود 35 ميليون دلار سقف ارز= 610; سالانه) بالغ بر 9/11 ميليون دلار كالا وارد نموده‌= 75;ند. اقلام فوق بيانگر واردات كمتر نسبت به صادر= 575;ت تا پايان سه ماهة سوّم سا= 604; 1380 مي‌باشد. اي = 6; امر چنان كه گذشت عمدتاً ناشي از قانو= 606; و مقرّرات و همچنين آيينR= 04;نامه‌هاي مربوط به صادرات و واردات كالا از سوي تعاون= 610;‌هاي مرزنشينان است؛ زيرا براساس آن كلّيّة تعاو= 06;ي‌ها مجبور به استفاده از سقف ارزي جهت صدور كالا تا پايان سال مالي هستند و اين در حالي است كه براي واردات كالا در ازاي صادرات انجا= 05; شده تا هشت ماه از سال بعد از آن فرصت دارند. بنابراين تع= 75;وني‌هاي مرزنشين  فعّال استان طيّ نه ماه از سال 1380 عليرغم اين ك= 607; ارز تخصيصي دير و در سه ما&= #1607;ة دوّم سال در اختيار آنان گذاشته شده ا= 586; حدّاكثر ظرفيّت استفاده نموده و توان= 587;ته‌اند بيش از 5/23 ميليون دلار كالا صادر نمايند، هر چند كه نزديك به 12 ميليون دلار از ارز تخصيصي باقيR= 04;مانده و صادر نگرديده است. در مقابل عليرغم تلاش فراوان براي واردات كالا= 48; تنها 9/11 ميليون دلار كالا وارد نموده‌= 75;ند. چه بسا كه بخش قابل توجّهي از اين كالاه= 575;ي وارد شده نيز مربوط به تعهّدات سال قبل (يعني 1379) بوده، كه با توجه به هشت ماه فرصت برا= 610; واردات كالا= 48; در سال جاري توانسته‌انž= 3; به تعهدات سا= 604; قبل عمل نمايند. بنابراين تع= 75;وني‌هاي مرزنشينان استان در ازا= 610; مجّوز صدور حدود 12 ميليون دلار كالاي باقيمانده ت= 75; پايان سال مالي، بيش از 22 ميليون دلار تعهّد ارزي براي واردات كالا دارند ك= 607; بايد تا هشت ماه از سال بعد (تا آذر 1381) وارد نمايند.

جد&= #1608;ل 3 - مبادي گمركي و كشورهاي مقصد صادرات تعاوني‌هاي مرزنشينان استان

بر حسب ارزش كالا به دلار تا پايا= 606; سه ماهة سوّم 13= 80 *

رديف<= /o:p>

كالاهاي صادراتي

حجم وزني

 

مبادي گمركي

مقصد<= /o:p>

وزن به كيلو

درصد<= /o:p>

1<= /o:p>

ميرجاوه

پاكستان

14838973

78/63

2

باجگيران

تركمنستا= 06;

224310

96/0

3

سرخس

ازبكستان

388644

67/1

4

دوغارون=

افغانستا= 06;

34387

14/0

5

زاهدان=

پاكستان=

1812596

79/7

6

بندرعباس

دوبي

2358922

71/9

7

خسروي

عراق

1710932

35/7

8

بازرگان=

تركيه

103546

44/0

9

مشهد

تركمنستا= 06;

196764

84/0

10

قصرشيرين

عراق

126337

54/0

11

بندرشهيد= 85;جايي‌چابها&#= 1585;

امارات=

42840

18/0

12

تبريز

تركيه

137635

58/0

13

تبريز

روسيه

98127

41/0

14

بيله‌سوا= 85;

آذربايجا= 06;

456013

96/1

15

سرخس

تاجيكستا= 06;

42393

18/0

16

تبريز

آذربايجا= 06;

13136

05/0

17

سرخس

تركمنستا= 06;

779769

35/3

جمع<= /o:p>

23265624

100

 

البته با وجود مشكلات آماري موجود= 48; عملكرد صادر= 75;تي تعاوني‌هاي مرزنشينان فعّال استان در قياس با عملكرد وارداتي آنه= 75; تصوير نسبتا= 11; روشن‌تري از انواع كالا، حجم وزني و ارزش كالا به دلار ارائه م= 610;‌نمايد. عملكرد صادراتي به تفكيك انواع كالا و با دو پارامتر حجم وزني و ارزش كالا به دلار و چگونگي آن مورد  تجزيه و تحليل قرار گ= 585;فته، ولي  متأسّفانه چنين آماري د= 585; خصوص واردات به تفكيك تعاوني‌ها و به لحاظ نوع كالا و حجم وزني وجود نداشته و تنه= 575; آمار موجود، ميزان واردا= 78; كالا به دلار و به تفكيك تعاوني‌هاي فعّال در دسترس مي‌با= 88;د كه به شرح ذيل ارائه شده اس= 578; (جدول شمارة 4).

 

جدول 4 - عملكرد وارداتي تعاوني‌هاي مرزنشينان استان تا پايان سه ماه= 577; سوّم 1380 به دلاž= 5;*

رديف<= /span>

نام تعاوني=

ارزش به دلار<= /span>

درصد<= /span>

1

 = 5;رزنشينان ميرجاوه

505065

3/4

2

 = 5;رزنشينان سراوان

338125

8/2

3

 = 5;رزنشينان سرباز شماره 1= <= /span>

338750

8/2

4

 = 5;رزنشينان سفيدآبه

579895

8/4

5

 = 5;رزنشينان بندر كنارك<= /span>

1505310

6/12

6

 = 5;رزنشينان زهك

629272

3/5

7

 = 5;رزنشينان پارود

166072

4/1

8

 = 5;رزنشينان نگور

902414

6/7

9

 = 5;رزنشينان سرباز شماره 2= <= /span>

438607

7/3

10

 = 5;رزنشينان جالق

438398

6/3

11

 = 5;رزنشينان بم‌پشت

334377

8/2

12

 = 5;رزنشينان خواجه احمد<= /span>

215530

8/1

13

 = 5;رزنشينان حرمك و توابع<= /span><= /span>

239100

2

14

 = 5;رزنشينان كوهك و اسفند&= #1603;<= /span>

130390

1/1

15

 = 5;رزنشينان لوتك

361394

3

16

 = 5;رزنشينان محمدآباد

162526

3/1

17

 = 5;رزنشينان اديمي

136001

2/1

18

 = 5;رزنشينان پيشين

362060

1/3

19

 = 5;رزنشينان حومة خاش

558407

6/4

20

 = 5;رزنشينان حومة چابهار<= /span>

383717

3/3

21

 = 5;رزنشينان دوست‌محمّد<= /span>

1601147

4/13

22

 = 5;رزنشينان اورعي

471399

9/3

23

 = 5;رزنشينان آشار و ايرافشان

191865

7/1

24

 = 5;رزنشينان بخش مركزي زابل شماره 1= <= /span>

130739

1/1

25

 = 5;رزنشينان كهير و زرآباد

117374

1

26

 = 5;رزنشينان راسك و فيروزآباد<= /span>

678410

8/5

ž= 0;مع<= /span>

11916884

100

 

 

بر اساس جدول فوق‌ از ميان 26 تعاوني فعّال به لحا= 592; واردات كالا= 48; دو تعاوني نسبت به ساير تعاوني‌ها بسيار فعّالR= 04;تر بوده‌اند. يك= 610; از آن دو، تعاوني مرزنشينان دوست‌محمّد بوده كه با 147/601/1 دلار كالاي وارداتي 4/13 درص= ;د از مجموع واردات را به خود اختصاص داده كه مقام نخست را از اين جهت دارا مي‌باشد و ديگري تعاون= 10; مرزنشينان بندر كنارك ب= 608;ده كه با وارد كردن 310/505/1 دلار كالا معادل 6/12 درصد از كلّ واردات در مقام دوّم قرار داشته است. تعاوني مرزنشينان نگور با وارد كردن 414/902 دلار معادل 6/7 درصد و تعاوني‌هاي مرزنشينان راسك و فيروزآباد ب= 75; 410/678 دلار كالاي وارداتي معادل 6/5 درصد و تعاوني مرزنشينان زهك با وارد كردن 272/629 دلار كالا معادل 3/5 درصد در مقام= 204;هاي سوّم، چهارم = 608; پنجم قرار داشته‌اند. تعاوني‌هاي مرزنشينان پارود، كوهك = 608; اسفندك، محمّدآباد، اديمي، آشار ايرافشان، بخش مركزي زابل شمارة 1 و كهير و زرآبا= 583; نسبت به ساير تعاوني‌ها ب= 07; طور مستمر با وارد كردن كالاهايي حدود 1 تا 7/1 درص= 83; از كلّ واردات، از فعّاليّت كمتري برخور= 83;ار بوده‌اند. مابقي تعاون= 10;‌ها نظير سفيدآبه، ميرجاوه، حو= 05;ة خاش، مرزنشينان، سرباز شمارة 2، جالق، لوتك&#= 1548; اورعي، حومة چابهار و غير= 607; نيز با عملكر= 583; وارداتي بين 2 تا 8/4 درصد از كلّ واردات، وضعيّت بينا= 76;يني داشته‌اند.=

راهبرž= 3;ها و چشم‌انداز آتي تعاوني هاي مرزنشينان سيستان و بلو= 670;ستان

ا&= #1604;ف- بهينه نمودن ساختارها و راهبردهاي م= 78;رتّب بر آن

1) ايجاد پست معاونت امور تعاونيR= 04;هاي مرزنشينان د= 85; وزارت تعاون :

با توجّه به اين = 603;ه تعاوني‌هاي مرزنشينان د= 85; حال حاضر با تحت پوشش قرا= 585; دادن حدود هش= 578; ميليون نفر، آن هم از آسيب&#= 8204;پذيرترين اقشار جامعه (مرزنشينان روستايي)، بز= 585;گترين شركت تعاوني كشور از اين نوع تعاوني‌= 07;ا مي‌باشند،  به منظور تقويت جايگاه و گست= 585;ش فعّاليّت‌ه= 5;ي آن جهت كارآفريني و اشتغال‌زاي¡= 0; در حسّاس‌تر= 10;ن نقاط مرزي كشور  ضمن توسعة منطقه‌اي، تقويت پيوندها و چسبندگي ملّ= 10; را نيز در پي خواهند داشت. ارتقاء جايگاه اين تعاوني‌ها ب= 07; لحاظ ساختاري، اد= 75;ري و اجرايي ضروري بنظر م= 610;‌رسد. لذا در جهت تحقّق اين مهم، در سلسل= 607; مراتب اداري وزارت تعاون ايجاد معاون= 78; امور تعاونيR= 04;هاي مرزنشينان پيشنهاد مي‌= 11;ردد. وجود چنين معاونتي در وزارتخانه و در ادارات كل= 617; تعاون استانR= 04;هاي پانزده­گانة مرزنشين مي‌= 78;واند در تقويت جايگاه اين تعاوني‌ها ب= 75; برنامه‌ريز¡= 0; و سياستگذار= 10; منسجم و پيگي= 585; مؤثّر باشد.

2) توليدي نمود= 06; تعاوني‌هاي مرزنشينان :

مهم‌تري = 6; ركن تحّول‌آ= 01;رين در عملكرد تعاوني‌هاي مرزنشينان ك= 07; مي‌تواند بدان موقعيّ= 78; راهبردي و توسعه‌اي بخشيد، توليدي شدن اين تعاوني‌= 07;است. در شرايط موجود به لحا= 592; ساختاري و عملكردي، اي= 06; گونه تعاونيR= 04;ها تنها داراي كاركرد توزيعي هستند؛ در صورتي كه نصّ صريح قانون اساسي دو وظيفة توليد = 608; توزيع را برا= 610; بخش تعاون برشمرده است (قانون اساسي 1375، اصل 44). از طرفي نيازها= 10; موجود نيز ضرورت وجود عملكردي توليدي براي اين گونه تعاوني‌ها ر= 75; القاء مي‌نم= 75;يد. لذا پيشنهاد مي‌گردد كه ه= 605; به لحاظ ساختاري از ديد قوانين و مقرّرات و آئين‌نامه‌ = 7;اي اجرايي و هم به لحاظ عملكردي در جهت توليدي كردن بخشي از فعّاليّت‌ه= 5;ي تعاوني‌هاي مرزنشينان، اقدامات و مقّدمات لاز= 05; فراهم گردد. بدين منظور لازم است كه علاوه بر اضافه شدن كالاهاي سرمايه‌اي و واسطه‌اي به ليست اقلام وارداتي توسّط اين شركت‌ها، ساير زمينه‌= 07;اي لازم جهت سرمايه‌گذاž= 5;ي توليدي آنها نيز فراهم گردد.

 

3) افزايش سقف ارز تخصيصي ب= 607; تعاوني‌هاي مرزنشينان :

سقف ارز تخصيصي به تعاوني‌هاي مرزنشينان كمتر از ده درصد از كلّ صادرات غيرنفتي (حدو= 583; 300ميليون دلار) مي‌باشد؛ در حالي كه اين تعاوني‌ها د= 85; پانزده استا= 06; كشور فعّال بوده و سهل‌ا= 604;وصول‌ترين مبادي صادرا= 78; و واردات با كمترين هزين= 77; ممكن (به لحاظ همجواري با مرز) در دسترس آنان قرار دارد، و با توجّه به اين كه در صورت توليدي شدن، اين تعاوني‌= 07;ا نياز به واردات كالاهاي سرمايه‌اي و واسطه‌اي خواهند داشت = 608; هزينه‌هاي بيشتري مورد نياز آنها خواهد بود، لذا پيشنهاد مي‌گردد با عنايت به شرايط و ضرور= 578;‌ها و نيازهاي موجود، هر چه سريع‌تر نسب= 78; به افزايش سق= 601; ارز تخصيصي ب= 607; اين تعاوني‌= 07;ا اقدام لازم بعمل آيد.

4) ثبات و پايداري در قوانين و مقرّرات :

تاكنون گرچه قانون و مقرّرات مستقليّ جهت چگونگي فعّاليّت تعاوني‌هاي مرزنشينان وضع نشده، ليكن قوانين = 608; مقرّرات وضع شده در امر صادرات و واردات كه در آن به نوعي به مبادلات مرز= 10; نيز اشاره‌ا= 10; شده است، آن هم هيچگاه از پايداري و ثبات لازم برخوردار نبوده و بسياري از اقلام وارداتي و صادراتي در سال‌هاي مختلف هم به لحاظ نوع كال= 575; و هم به لحاظ تناژ تغيير نموده ، تا جايي كه بعضا= 611; ضرر و زيان‌ه= 575;ي جبران‌ناپذ¡= 0;ري را به شركت‌ه= 575;ي تعاوني وارد آورده است. به طور مثال ورو= 583; چاي كه طيّ چند سال گذشت= 607; از طريق اين تعاوني‌ها آزاد بوده، د= 585; آخر سه ماهة اوّل سال 1380 ممنوع اعلام شد. در حالي كه بسياري از تعاوني‌هاي مرزنشينان استان چاي را از كشور مبدأ خريداري و با كشتي به بناد= 585; كشور حمل نموده ،‌ و دفعتاً با ممنوعيت ورو= 83; آن به كشور مو&#= 1575;جه شدند و ضرر هنگفتي را متحمّل گرديدند. لذا تدوين قواني= 06; خاصّ تعاوني هاي مرزنشينان ا= 86; طريق مجلس شوراي اسلام= 10; و در عين­حال تثبيت قواني= 06; و مقرّرات مي= 204;تواند در تقويت جايگاه و نقش تعاوني‌هاي مرزنشينان د= 85; امر مبادلات مرزي تعيين‌= 03;ننده باشد.

5) كاهش ماليات= 48; عوارض گمركي = 608; تجديد نظر اساسي در پيمان سپاري ارزي :

گرچه برخ= 10; از كالاهاي وارداتي توسّط تعاون= 10;‌هاي مرزنشينان ت= 75; صد درصد از عوارض گمركي معاف اند، ليكن بسياري از آنها مشمو= 604; پرداخت بيش ا= 586; 80 درصد عوارض و حقوق گمركي و ماليات مي‌گ= 85;دند و بديهي است كه اين امر هيچ كمكي به تشويق صادرا= 78; كالا و بكارگيري درآمد حاصل ا= 586; آن در امر واردات نمي‌= 06;مايد. لذا پيشنهاد مي شود كه لااقل برخي ا= 586; اقلام ضروريR= 04;تر مصرفي مورد نياز اعضاء و به خصوص اقلا= 605; سرمايه‌اي واسطه‌اي در جهت ارتقاء جايگاه توليدي شدن تعاوني‌ها ا= 86; شمول عوارض گمركي مستثن= 10; گردند. همچني= 606; پيمان‌سپار¡= 0; ارزي نيز جهت صادرات و واردات اين تعاوني‌‌ها مورد تجديد نظر قرار گيرد.

 

6) وضع قوانين خاصّ سرمايهR= 04;گذاري از محلّ درآم= 583; تعاوني‌ها :

درآمد مستقيم اعضا= 69; تعاوني‌هاي مرزنشينان استان از محل= 617; تعاوني‌هاي مرزنشين در سال گذشته به صورت سود سرانة خالص، سالانه حدود سيزده هزار ريال بوده كه نقش چنداني د= 585; درآمد خانوا= 85; و رفع نيازها= 610; آنان نداشته است؛ ليكن اگ= 585; همين مبلغ در كلّ تعاوني‌= 07;اي مرزنشين استان ميان اعضاء توزيع نگردد و به منظور سرماي= 07;‌گذاري پس‌انداز شود، رقم قاب= 604; توجّهي را در سال تشكيل خو= 575;هد داد ( با توجّه به تحت پوشش بودن بيش از 880 هزار مرزنشي= 06; سالانه بالغ بر يك ميليار= 583; تومان مي‌با= 88;د). اين رقم هر سال مي‌توان= 83; در يك يا چند پروژة كوچك مقياس يا متوسّط سرمايه‌گذاž= 5;ي و بازده توليدي قابل توجّهي جهت اعضاء تعاون= 10;‌ها در ميان‌مدّ= 78; داشته باشد. لذا پيشنهاد مي‌شود كه حدّاقل به مدّت پنجسال سود سهام ميا= 606; اعضاء تقسيم نشود و در عوض اين مبالغ در پروژه‌هايي كه در ادامة اين بحث تعري= 601; و پيشنهاد شد= 607; سرمايه‌گذاž= 5;ي گردد.

ب- بهينه نمودن كاركردها و راهبردهاي مترتّب بر آن

با تكيه ب= 585; راهبردهاي پيشنهادي در مبحث ساختار= 10; و با عنايت به قانون اساسي در خصوص تأكي= 583; بر جنبه‌هاي توليدي و توزيعي تعاوني‌ها، همچنين با توجّه به تبصرة (4) مادة (16) اصلاحي قانو= 06; صادرات و واردات، راهبردهاي زير به لحاظ عملكردي با سرمايه‌گذاž= 5;ي شركت‌هاي تعاوني مرزنشينان استان به صور= 578; مستقل و يا با مشاركت افرا= 83; و سازمان‌ها= 10; حقيقي و حقوق= 610; پيشنهاد مي‌= 11;ردد:

1)<= span style=3D'mso-spacerun:yes'>  اي&#= 1580;اد كارخانة توليد نئوپا= 06; در شهرستان ايرانشهر يا سراوان :

يكي از محصولات دائمي و در عين حال نسبتاً مهمّ استان، نخلستان‌ها = 08; كشت درختان خرما مي‌باش= 83; كه بر اساس آمار سال 1379 سطž= 1; زير كشت آن بالغ بر 31 هزار هكتار (نهال و بارور) معادل 6/= 64 درصد از كلّ سطح زيركشت ب= 575;غات مثمر(ميوه) استان بوده است (بانك اطّلاعات فرصت هاي شغل= 610; و سرمايه‌گذ= 75;ري استان سيستا= 06; و بلوچستان 1380، گزارش شمارة 1). اين سطح از اراضي كشت شد= 607; داراي حدود س= 607; ميليون اصله نخل مي‌باشد. مناطق خرماخيز بلوچستان عبارتند از: ايرانشهر، سراوان، چابهار و خاش &#= 1603;ه به ترتيب ايرانشهر با بيش از 3/1 ميليون و سرا= 608;ان با 1/1 ميليون اصله نخل، از مراكز اصلي خرماخيز بشمار مي‌رو= 06;د. به عبارتي، اغلب باغات خرما در اين دو شهر متمرك= 586; مي‌باشند (آرشيو ادارة كلّ كشاورزي استان سيستا= 06; و بلوچستان 1380، سطح زير كشت محصولات باغ= 10; استان).

با توجّه به توليد هزاران تن شا= 582; و برگ از هرس س&= #1575;لانة درختان خرما= 48; پيشنهاد مي‌= 88;ود در يكي از اين دو شهر توسّط تعاوني‌هاي مرزنشينان و يا با مشاركت آنها، كارخانة نئو= 62;ان‌سازي احداث گردد. تعريف پروژه= 48; مكان يابي، س= 585;ماية مورد نياز، مدّت زمان اجراء, مقدار توليد و چگون= 711;ي عملياتي كرد= 06; اين طرح نياز به مطالعه‌ا= 10; مستقل و تعري= 601; طرح پژوهشي جداگانه دار= 83;.

2) ايجاد كارخانه بست= 07;‌بندي خرما :

خاك بلوچستان استعداد رشد = 608; پرورش همه نو= 593; خرما به خصوص انوا ع مرغوب آن - مضافتي و ربي -  را دارد. اقليم منطقهR= 04; نيز براي كشت آن مساعد است. همچنين محصو= 04; خرماي آن با مرغوب‌ترين نوع خرماي بم رقابت مي‌كن= 83;. بعضاً خرماي سراوان به دليل مرغوبيّت در = 580;عبه‌هاي خرماي مضافت= 10; بم بسته‌بند= 10; و به بازار عرضه مي‌شود (جانب‌اللهي 1372، ص 70). علاوه بر آن، بلوچستا= 06; از تنّوع گون= 607;‌هاي خرما نيز برخوردار اس= 78;. اهالي منطقه معتقدند كه نزديك به صد نوع خرما در بلوچستان وجود دارد. همچنين در منطقه جالق و سراوان از 24 نوع خرما و در بنت و فنوج از 19 نوع خرما نام برده شده است (جانب‌اللهي 1372،  ص 73).=

طبق آمارنامه استان سيستا= 06; و بلوچستان د= 585; سال 1379 بالغ بر 131 هزار تن خرما در انواع مخت= 604;ف توليد شده اس= 578; (آمارنامة سيستان و بلوچستان 1380). فقدان كارخانة بست= 07;‌بندي و ارائة منظّ= 605; و به موقع آن باعث شده تا خ&#= 1585;ماي استان در بازار خارجي = 608; حتّي داخلي ناشناخته باشد؛ اين ام= 585; سبب گرديده ك= 607; بعضاً در جعب= 607;‌هاي خرماي مضافت= 10; و به نام خرماي بم به بازار عرضه شود و از اينرو ايجاد كارخانة بست= 07;‌بندي خرما در ايرانشهر يا سراوان از سو= 610; تعاوني‌هاي مرزنشينان پيشنهاد مي‌= 11;ردد. تعريف و مكان= 204;يابي پروژه، سرماية مورد نياز، مدّت زمان اجراء و مقدار توليد = 608; غيره نياز به ارائة طرح پژوهشي جداگانه‌اي دارد.

3) ايجاد كارخانه‌ها¡= 0; وابسته به فرآور&= #1583;ه‌هاي خرما :

در شكل سنّتي توليد = 608; مصرف، هيچ چي= 586; از اجزاي خرم= 575; بلااستفاده نيست. مهم‌تر= 610;ن ابعاد توليد= 10; آن، استفاده 4) ايجاد سردخانه در منطقه :

با توجّه به شرايط جغرافيايي و زمينه‌هاي توليد ميوه‌= 07;اي گرمسيري به ويژه خرما و ميزان حجم بالاي توليد آن، همچنين پيشنهاد ارائه شده در خصوص ايجاد كارخانه‌ها¡= 0; وابسته به صنايع غذايي= 48; ايجاد سردخانه در منطقه ضروري است. ايرانشه= 585; و سراوان به دليل سطح زير كشت و ميزان توليد خرما و ساير محصولا= 78; گرمسيري برا= 10; مكان‌يابي و احداث اين واحد در ارتباط با محدودة فعّا= 04;يّت تعاوني‌هاي مرزنشينان د= 85; اولويّت قرا= 85; مي‌گيرد.

5) احداث كارخانة توليد آب معدني در زاب= 604; :

با توجّه به مشكلات ناشي از كيفيّت آب شر= 576; در استان كه تأمين بخش قابل توجّهي = 575;ز آن از طريق آب معدني از ساي= 585; استان‌ها فراهم مي‌گر= 83;د و به دليل بعد مسافت از محل= 617; توليد آب هاي معدني و مصرف آن در استان و هزينه‌هاي ناشي از حمل آن، توليد آب معدني در استان قابل توجيه اقتصادي است. نظر به اين كه آب هيرمند از كيفيّت بسيا= 85; خوبي از نظر فيزيكي و شيميايي برخوردار است، توليد آ= 576; معدني در سيس= 578;ان از طريق تعاوني‌هاي مرزنشينان ب= 07; صورت مستقل و يا با مشاركت آنان پيشنها= 83; مي‌شود.

6) سرمايه‌گذاž= 5;ي در توليد محصولات گلخانه‌اي :

با توجّه به شرايط اقليمي مناس= 76; و وجود منابع &#= 1570;بي و خاكي محدود كه به صورت لكّه‌اي در س= 591;ح استان پراكنده است= 63; بهره‌گيري بهينه و مطلو= 576; از اين منابع از طريق تولي= 583; محصولات خار= 80; از فصل و در شكل گلخانه‌= 75;ي ضروري است. از اينرو پيشنهاد مي‌= 88;ود تا تعاوني‌ه= 75;ي مرزنشينان استان به صور= 578; مستقل يا با مشاركت افرا= 83; و سازمان‌ها= 10; حقيقي و حقوق= 610; نسبت به سرمايه‌گذاž= 5;ي در توليدات گلخانه‌اي د= 85; شهرستان زاب= 04; و همچنين بلوچستان اقدام نماين= 83;. تعريف و مكان= 204;يابي پروژه، سرماية مورد نياز، مدّت زمان اجراء، مقدار توليد و بازاريابي آ= 06; و غيره نياز به طرح پژوهش= 610; جداگانه‌ دارد.

7) سرمايه‌گذاž= 5;ي در واحدهاي صنعتي دامي د= 585; سيستان :

با توجّه به دام موجود در استان (به ويژه سيستان) و ورود دام زندة از خارج كشور  و انتقال زن= 583;ه آن به ساير نقاط ايران ك= 607; بخش ناچيزي ا= 586; ارزش افزودة آن عايد ساكنان منطق= 07; مي‌شود و با توجّه به تحقيقات بعم= 04; آمده امكان ا= 610;جاد = 608;احدهاي صنعتي دامي ب= 575; بيش از 85 نوع فرآورده در ص= 606;ايع جنبي شير و 94 نوع فرآوردة حاصل از كشتا= 585; دام مي‌باشد (ابراهيم‌زا= 83;ه 1379، ص 391). اينك با سرمايه‌گذاž= 5;ي تعاوني‌هاي مرزنشينان استان به صور= 578; مستقل يا با مشاركت=   افراد و سازمان‌هاي حقيقي يا حقوقي به دلي= 604; نقش آن در ايجاد اشتغا= 04; و درآمدزايي= 48; سرمايه‌گذاž= 5;ي در توليد اين فرآورده‌ها ضروري  است. تعريف پروژه، سرماية مورد نياز، مدّت زمان اجراء و نوع و مقدا= 85; توليد و غيره نياز به طرح پژوهشي جداگ= 75;نه دارد.

8) ايجاد مجتمعR= 04;هاي گردشگري :

وجود جاذبه‌هاي گردشگري در استان و قابليّت صنع= 78; گردشگري در توسعة منطقهR= 04;اي، ايجاد مجتمعR= 04;هاي گردشگري از سوي تعاوني‌= 07;اي مرزنشينان استان به صور= 578; مستقل و يا با مشاركت آنان در حوزة تفتان، هيرمند و سواحل جنوبي استان پيشنهاد مي‌= 88;ود. تعريف و مكان= 204;يابي پروژه، سرماية مورد نياز، مدّت زمان اجراء و غيره نياز به طرح پژوهشي جداگانه‌ دارد.

9) سرمايه‌گذاž= 5;ي در وسايط حمل و نقل :

صرف‌نظر از چگونگي شبكه‌هاي ارتباطي موجود، فقدا= 06; وسائط حمل و نقل مناسب يك= 610; از مشكلات استان بشمار مي‌رود. از اينرو سرماي= 07;‌گذاري تعاوني‌هاي مرزنشينان استان در تأمين وسائط حمل و نقل بين شهري و به خصوص بين روستا و شهر در مناطق مور= 583; نياز مي‌توا= 06;د برخي از مشكلات موجو= 83; را حل نمايد و&#= 8204; در عين حال براي اعضاء اشتغال‌زا و درآمدآفرين نيز  باشد.

 

10) آموزش هيأت مديره و اعضا= 569; تعاوني‌ها :

با توجّه به اين كه بيش از 55 درصد از اعضاء تعاون= 10;‌هاي مرزنشينان ا= 86; داشتن حدّاق= 04; سواد خواندن = 608; نوشتن
محروم­اند (ابراهيم‌زا= 83;ه 1380، ص 268)، كه اين امر نه تنها در شناخت و انتخاب هيأت مديرة تعاون= 10;‌ها توسّط اعضا تأثير داشته= 48; بلكه در نقش‌= 570;فريني آنان در فعّاليّت‌ه= 5; و عملكرد اين گونه تعاونيR= 04;ها نيز تأثيرگذار م= 10;‌باشد؛ در عين حال اعضاء هيأت مديرة تعاون= 10;‌هاي مرزنشينان استان متأثّ= 85; از اين ساختا= 585; بوده و عمدتا= 611; كم‌سواد مي‌= 76;اشند، به طوري كه حدّاكثر سوا= 83; مديرعامل تع= 75;وني‌هاي فوق در حدّ فوق ديپلم بوده و بسيار= 610; از اعضاء هيأ= 578; مديره نيز در حدّ خواندن و نوشتن و يا سواد پائين هستند. پيشنهاد مي‌= 11;ردد با توجّه به اين كه 4% از سود خالص تعاونيR= 04;هاي مرزنشينان ب= 07; عنوان حقّ آموزش و تعاو= 606; به حساب وزار= 578; تعاون واريز مي‌شود و سالانه تنها از طريق تعاوني‌هاي مرزنشينان اين استان حدّاقل 40 ميليون توما= 06; به اين حساب واريز مي‌گر= 83;د كه 6/1 درصد از كلّ آن معادل شش ميليون تومان به ادارة كلّ تعاون استان اختصاص مي‌ي= 75;بد (مطالعات ميداني نگارند‌گان 1380)، لازم است ا= 86; اين منبع در آموزش حضوري = 608; غيرحضوري ( از طريق صدا و سيما و ساير رسانه‌هاي ارتباط جمعي) هيأت مديره و اعضاي تعاون= 10;‌ها با مديريّت و نظارت كارآم= 83; هزينه گردد. البتّه با توجّه به شرايط خاصّ اجتماعي و فرهنگي اين استان، تخصي= 89; سهم 6/1 درصدي جهت اين امر ناچيز بوده و لازم است كه كلّ مبلغ 4% فوق= ‌الذّكر (معادل چهل ميليون توما= 06;) به ادارة كلّ تعاون استان تخصيص داده شود تا در كيفيّت بخشي= 83;ن آموزش به تعاوني‌هاي مرزنشينان درست و به موقع هزينه گردد.

11) اخذ واقع‌بي= 06;انه و به موقع و يك&= #8204;جاي ماليات و عوارض گمركي از تعاوني‌ه= 75; :

با توجّه به پيشنهاد كاهش ماليات = 608; عوارض گمركي در مبحث راهبردهاي پيشنهادي به لحاظ بهينه نمودن ساختارها، مجدداً بر اخ= 584; متناسب و واق= 593;‌بينانة آن تأكيد مي‌= 711;ردد؛ مشروط بر اين كه ماليات و عوارض گمركي = 576;ه موقع و يك‌جا دريافت گردد= 48; زيرا تجربة ه= 585; چند كوتاه از فعّاليّت تع= 75;وني‌هاي مرزنشينان نشان مي‌دهد كه بعضاً پس از تقسيم سود بين اعضاء و پس از سال مالي، سازما= 06;‌هاي مسئول اقدام به اخذ ماليا= 578; و عوارض گمرك= 610; مي‌نمايند ك= 07; امكان پرداخ= 78; از سوي تعاون= 610;‌ها در چنين شرايطي نمي‌= 76;اشد. به عنوان نمو= 606;ه پس از گذشت چند سال از فعّاليّت‌ صادراتي و وارداتي تعاوني‌ها د= 85; سال 72-1371,ماليات= 610; نزديك به دو ميليارد توم= 75;ن براي تعاونيR= 04;هاي مرزنشينان استان تعيين = 608; اعلام گرديد كه با تلاش فراوان اتّحاديّه تعاوني‌ها و غيره اين ميزان به مبل= 594; 120 ميليون تومان كاهش يافت كه با اين وجود 52 ميليون توما= 06; آن تاكنون پرداخت شده و 68 ميليون توما= 06; مابقي كماكا= 06; باقي مانده است مطالع= ات ميداني نگارند‌گان 1380= ).

12) اعلام به موق= 593; سقف اعتباري تخصيصي به تعاوني‌ها :

يكي از مشكلات تعاوني‌هاي مرزنشينان استان تأخير در اعلام سقف اعتبار ارزي است كه معمولاً در س= 607; ماهة دوّم سا= 604; انجام مي‌گي= 85;د و بعضاً تا پايان سال مالي نيز به تأخير مي‌اف= 78;د و در نتيجه در فاصلة زماني كوتاه باقي‌= 05;انده از سال مالي امكان جذب ار= 586; تخصيصي به وي= 688;ه در امر صادرا= 578; كالا نمي‌با= 88;د كه خود منجر به ناكارآمد= 10; تعاوني‌ها م= 10;‌گردد. در صورتي كه اگر اين ارز به موقع تخصي= 589; و اعلام گردد= 548; بر ميزان فعّاليّت و موفّقيّت تعاوني‌ها افزوده خواه= 83; شد.

 

13) تعديل رقابت برخي از رقبا= 610; فعّال حقيقي يا حقوقي :

از آنجا 14) بهره‌گيري ا= 86; مزاياي تبصر= 07;‌هاي استاني :

با توجّه به سياست‌ها= 10; اجتماعي و اقتصادي دول= 78; در امر سرماي= 607;‌گذاري و ايجاد واحدهاي اشتغال‌زا د= 85; جهت محروميّ= 78;‌زدايي كه از طريق اعمال يكسري تبصره‌ها در مناطق محروم كشور انجام م= 610;‌پذيرد، اختصاص رديف مشخّصي از اي= 606; تبصره‌هاي استاني به تعاوني‌هاي مرزنشينان م= 10;‌تواند به تقويت بني= 607;‌هاي مالي اين تعاوني‌ها و در جهت دستيابي به راهبردهاي فوق‌الذّكر كمك نمايد. گرچه از سال 1375 به بعد اقدام= 575;تي در خصوص اولويت دادن به تخصيص اعتبار به تع= 575;وني‌هاي مرزنشينان د= 85; شرايط مساوي = 608; با بخش خصوصي &#= 1583;اده شده، ول&= #1610; كافي بنظر نم= 610;‌رسد.

15) فعّال كردن گمركات كوهك سراوان :

به دليل فعّال نبودن گمرك كوهك در شهرستان سرا= 08;ان، كلّيّة مبادلات مرز= 10; از طريق مباد= 610; گمركي ساير نقاط كشور به ويژه زاهدان = 608; ميرجاوه انج= 75;م مي‌گيرد. با توجّه به بعد مسافت كم كوه= 603; به پنجگور پاكستان (حدو= 583; 90 كيلومتر) و آسفالته بود= 06; جادة كوهك به پنجگور و در جهت كاهش هزينه‌هاي صادراتي و وارداتي، فعّال كردن گمرك آن ضرور= 610; است. شايان ذكر است كه از پنجگور پاكستان روزانه به كويته، كراچي، گواتر، جوين= 48; تربت (پاكستا= 606;) پرواز مستقي= 05; وجود دارد كه اين مزيّت، ضرورت ياد شد= 607; را مضاعف مي‌= 606;مايد (مطالعات ميداني نگارند‌گان 1380= ).

16) فعال كردن مبادي گمركي سيستان :

با توجّه به تحّولات اخير در افغانستان، مبادي گمركي سيستان مي‌ت= 08;اند هم در بازساز= 610; افغانستان و هم در توسعة م&#= 1606;طقه‌اي از طريق گستر= 588; و توسعة فعّاليّت‌ه= 5;ي تجاري تعاون= 10;‌هاي مرزنشينان مؤثّر باشد. از اينرو تعاوني‌هاي مرزنشينان سيستان به دليل قابليّ= 78; و توانمنديي كه در امر مبادلات مرز= 10; از خود نشان داده، مي‌تو= 75;ند در ايفاي چني= 606; نقشي(توسعة منطقه‌اي) مفيد واقع شود. لذا در صورت فعّال شدن گمرك سيس= 578;ان، جهشي در صادرات و واردات تعاوني‌هاي مرزنشينان حاصل خواهد شد.

 

 

 

= 605;نابع و مآخذ:

1-     ابراهيم‌ز= ;اده، عيسي و فرامر= 586; بريماني (138= 0 بررسي عملكرد تعاونيهاي مرزنشينان استان سيستا= 06; و بلوچستان و راهكارهاي توسعه كمي و كيفي آن، اداره كل تعاون استان سيستان و بلوچستان، زاهدان.

2-     ابراهيم‌ز= ;اده، عيسي (1379)،= تحليلي منطق= 07;‌اي از روابط شهر= 610; و روستايي در سيستان، پايان‌نامه دكتري جغرافيا و برنامه‌ريز¡= 0; شهري ـ منطقه= 204;ايي، دانشكده ادبيات و علو= 605; انساني دانشگاه اصف= 07;ان.

3-     آمارنامه استان سيستا= 06; و بلوچستان (1380)، سازمان مديريت و برنامه‌ريز¡= 0; استان سيستا= 06; و بلوچستان، زاهدان.

4-     آرشيو اداž= 5;ة كل تعاون استان سيستا= 06; و بلوچستان (1380)، گزارشات مربوط به عملكرد تعاونيهاي مرزنشينان استان سيستا= 06; و بلوچستان

5-     آرشيو اداره كل بازرگاني استان سيستا= 06; و بلوچستان (1380)، گزارش مربوط به صادرات و واردات مرزنشينان ا= 87;تان سيستان و بلوچستان .

6-     آرشيوه اداره كل كشاورزي استان سيستا= 06; و بلوچستان (1380)، گزارشا= ت مربوط به سطح زيركشت (زراع= 610; و باغي)، استا&#= 1606; سيستان و بلوچستان

7-     بانك اطلاعات فرصتهاي شغل= 10; و سرمايه‌گذ= 75;ري استان سيستا= 06; و بلوچستان د= 585; برنامه سوم (1383- 137= 9) (1380)، سازمان مديريت و برنامه‌ريز¡= 0; سيستان و بلوچستان، گزارش 1، زاهدان .

8-     پاپلي يزدي، محمدحسين (1368)، پيامدهاي سياسي ـ اقتصادي بلوچستان بدون نخلستا= 06;، فصلنامه تحقيقات جغرافيايي شماره 13، مشهد = .

9-     پهلواني، مصيب(1379)،<= span lang=3DAR-SA style=3D'font-size:13.0pt;font-family:"B Zar";color:black'> بررسي مسائل = 608; مشكلات بازارچه‌ها¡= 0; مشترك مرزي سيستان و بلوچستان، مجموعه مقال= 75;ت شناخت استعدادهاي بازرگاني = 211; اقتصادي استان سيستا= 06; و بلوچستان، مؤسسة مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني، وزارت بازرگاني، تهران .

10-&= nbsp;  جانب‌= اللهي، محمدسعيد (1372)، نقش اقتصادي نخل در زندگي بلوچ، فصلنامه تحق= 10;قات جغرافيايي، شماره 31، مشهد = .

11-&= nbsp;  عسكري= ، علي و حميدرض= 575; اشرف‌زاده (1369) ، بررسي جايگاه تعاو= 06; در بازرگاني خارجي كشور، مؤسسه مطالع= 75;ت و پژوهشهاي بازرگاني، وزارت بازرگ= 75;ني، چاپ دوم، تهران .

12-&= nbsp;  قانون اساسي جمهور= 10; اسلامي ايرا= 06; (1375)، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ = 608; ارشاد اسلام= 10;، چاپ چهارم، تهران .

13-&= nbsp;  ماهنا= مه تعاون (1375)، تاريخچة شكل‌گيري تعاونيهاي مرزنشينان، شماره 54، تهران .

14-&= nbsp;  مقررا= ت صادرات و واردات و جداول ضميمة آن (1380)، مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني، وزارت بازرگ= 75;ني، تهران.

15-&= nbsp;  نتايج تفصيلي سرشماري عمومي نفوس و مسكن 1375 استان سيستان و بلوچستان: مركز آمار اي= 585;ان، تهران، 1376.

16-&= nbsp;  هاشمي= ، محمد (1375)،= مونوگرافي تعاوني مرزنشينان حرمك، اداره كل تعاون سيستان وبلوچستان، زاهدان .



*  در سال= ; 1380 ساير تعاونيR= 04;هاي مرزنشينان استان با توجّه به نوپ= 575; بودن، گزارش كار، سرمايه = 608; هزينه به شكل مدّون نداشت= 07;‌اند.

** <= span style=3D'mso-spacerun:yes'> استخر= اج از آرشيو ادارة كلّ تعاون استان سيستان و بلوچستان و مطالعات ميداني نگار= 06;د‌گان.

*  = 578;فاوت ميزان صادرا= 78; و واردات به خاطر آن است كه صادرات ضرورتاً تا پايان سال مي= 204;بايست انجام گيرد؛  امّا واردات تا ما= 607; هشتم سال بعد نيز
 امكان= ‌پذير است.

= ** <= span style=3D'mso-spacerun:yes'>  استخ&= #1585;اج از آرشيو ادارة كلّ تعاون استان سيستان و بلوچستان و مطالعات ميداني نگار= 06;د‌گان 1380.

*  استخر= اج از آرشيو ادارة كلّ بازرگاني و اداره كل تعاوني استا= 06; سيستان و بلوچستان،1380.

*   استخ&= #1585;اج از آرشيو ادارة كلّ تعاون استان سيستان و بلوچستان و مطالعات ميداني نگار= 06;د‌گان 1380

------=_NextPart_01C5E748.BA7A83A0 Content-Location: file:///C:/0F826827/file4583_files/header.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html; charset="us-ascii"





 =

 

 =

------=_NextPart_01C5E748.BA7A83A0 Content-Location: file:///C:/0F826827/file4583_files/filelist.xml Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/xml; charset="utf-8" ------=_NextPart_01C5E748.BA7A83A0--