TY - JOUR ID - 10038 TI - ساماندهی فضایی مکان های آموزشی (مقطع متوسطه) شهر زنجان به کمک GIS JO - پژوهش های جغرافیایی (منتشر نمی‏شود) JA - JRG LA - fa SN - 1026-6836 AU - صالحی, رحمان AU - رضاعلی, منصور AD - کارشناس ارشد جغرافیا وبرنامه ریزی شهری AD - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران Y1 - 2005 PY - 2005 VL - 37 IS - 1 SP - EP - KW - توزیع فضاهای آموزشی KW - سازگاری ظرفیت KW - سازگاری مطلوبیت. DO - N2 - عدم توزیع فضایی مناسب مکان های آموزشی شهر زنجان مشکلات عدیده ای را بوجود آورده که از آن جمله می توان به عدم سازگاری ، مطلوبیت و ظرفیت غالب فضاهای آموزشی شهر اشاره نمود که عاری از مشخصه های استاندارد یک محیط آموزشی مناسب است. با توجه به این معضلات در مقاله حاضر پس از برداشت میدانی و گردآوری اطلاعات با GIS و در محیط نرم افزاری Arc/info اطلاعات مکانی وارد شده و لایه های اطلاعاتی ساخته شدند. سپس با دستور Build و CLean توپولوژی مناسب ساخته شد و داده ها در قالب پایگاه داده سازماندهی گردید. برای تجزیه و تحلیل لایه ها از نرم افزار Arcview و از امکانات مدل سازی فضایی Calculat Density، Bufferring، Net Work و ... استفاده شد. در نهایت الگوی مطلوب برای سامان بخشی واحدهای آموزشی مقطع متوسطه پسرانه شهر زنجان ارائه و راهکاری برای دسترسی اصولی جمعیت دانش آموزی نواحی فاقد دسترسی(به ویژه نیمة شمال شهر) به مدارس و همجنین ساماندهی و نوسازی مدارس واقع در مرکز شهر پیشنهاد گردید. UR - https://jrg.ut.ac.ir/article_10038.html L1 - ER -