@article { author = {کلارستاقی, عطاا...? and نژاد, محمود حبیب and احمدی, حسن}, title = {A Study of Landslide Occurrence in Relation to Land Use Changes and Road Construction Case Study Tadjan Watershed, Sari}, journal = {GEOGRAPHICAL RESEARCH QUARTERLY}, volume = {40}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {1026-6836}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract Recognition of effective factors on landslide occurrence and so high and low hazard region is one of the most important and necessary works for mitigation of landslide damages. In this study, from all of the effective factors on landslide occurrence, land use changes and road construction, into a parts of Tadjan watershed with area about 708.08 square kilometers in south of sari, was studied. In study area was detected 68 landslides with using aerial photos and comprehensive field works, then landslides was located by GPS and was mapped in GIS environment. Also, some information of landslide gathered by questionnaire and field works. For evaluating the effect of land use change in landslide occurrence, after preparing land use map and its correction with using interpretation of aerial photos dated 1373, questionnaire analyses, field works and using GIS software integration, it is indicated that 35.28 percent of landslides with area of 34.81 hectares was occurred in regions that land use transformed from forest land to dry land farming and garden. Also, after preparing of roads map with using topographic map and its correction with aerial photo, analysis of questionnaire information and GIS techniques, it is concluded that most landslide occurrence density was take placed into maximum distance of 75 meters from road with 21 landslides and density of 0.219 ( per square kilometer). Keywords: Aerial photos interpretation, Land use change, Landslide, Road construction, Tadjan Drainage Basin.}, keywords = {Aerial photos interpretation,land use change,landslide,Road construction,Tadjan Drainage Basin.}, title_fa = {مطالعه وقوع زمین لغزش ها در ارتباط با تغییر کاربری اراضی و جاده سازی مطالعه موردی حوزه آبخیز تجن، ساری}, abstract_fa = {شناخت عوامل موثر در وقوع زمین لغزش ها یکی از مهمترین و ضروری‌ترین اقدامات جهت پیشگیری و کاهش خسارات زمین لغزش می باشد. در این تحقیق بررسی نقش تغییرات کاربری اراضی و جاده سازی در بخشی از حوزه آبخیز تجن به مساحت 08/708 کیلومتر مربع در جنوب شهرستان ساری مورد مطالعه قرار گرفت. در عرصه تحقیق 68 زمین لغزش با عملیات میدانی و تفسیر عکس‌های هوایی شناسایی گردید و موقعیت آن ها توسط GPS برداشت و در محیط GIS تبدیل به نقشه گردید. همچنین برای هر یک از زمین لغزش ها پرسشنامه ای در حین انجام عملیات میدانی تکمیل گردید. برای ارزیابی اثر تغییر کاربری اراضی در وقوع زمین لغزش پس از تهیه نقشه کاربری اراضی و اصلاح آن با استفاده از تفسیر عکس‌های هوایی سال 1373، تجزیه و تحلیل پرسشنامه‌های تکمیل شده و در نهایت با به کارگیری از تکنیک های GIS مشخص گردید که 24/35 درصد زمین لغزش ها با مساحت81/34 هکتار در مناطقی اتفاق افتاده که تغییر کاربری از اراضی جنگلی به اراضی زراعی دیم و باغ در روی دامنه‌های شیبدار صورت گرفته است. همچنین پس از تهیه نقشه شبکه راه ها با استفاده از نقشه توپوگرافی و تکمیل آن با کمک عکس‌های هوایی و به کارگیری از تکنیک های GIS مشخص گردید که بیشترین تراکم وقوع زمین لغزش حداکثر تا فاصله 75 متر از مرکز جاده با تعداد 21 زمین لغزش و تراکم 219/0 (تعداد در کیلومتر مربع) می باشد. همچنین روند کاهش تعداد زمین لغزش با فاصله گرفتن از جاده بیانگر اثر جاده سازی در وقوع زمین لغزش هامی باشد. کلیدواژه‌ها: تفسیر عکس های هوایی، تغییر کاربری اراضی، زمین لغزش، جاده سازی، حوزه آبخیز تجن.}, keywords_fa = {تفسیر عکس های هوایی,تغییر کاربری اراضی,زمین لغزش,جاده سازی,حوزه آبخیز تجن.}, url = {https://jrg.ut.ac.ir/article_19191.html}, eprint = {https://jrg.ut.ac.ir/article_19191_58bab1f951e15154460bc4403d5d920f.pdf} }