@article { author = {پوراحمد, آحمد and فلاحیان, ناهید}, title = {-}, journal = {GEOGRAPHICAL RESEARCH QUARTERLY}, volume = {38}, number = {1}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {1026-6836}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {From the beginning of the industrialization trend, Tehran- as the most industrial pole of Iran – has included one – third of manufacturing industries. Although the implementation of the industries in 120 km radius of Tehran (1976) have led to gradual decrease of industries in Tehran city, but have caused the movement of industrial concentration to the surrounding region and the emergence of industrial axes – in a radial form – around the main transportation roads which connect to Tehran. The emergence of the uncontrolled and unplanned industrial corridors indicates the spatial expansion of Tehran industrial pole and the polarization space. This research analyzes the causes and nature of development of industrial axes- based on library studies and fieldwork – before and after the Islamic Revolution. The results show that not only all of the policies and strategies implemented by the government have not been efficient against industrial concentration, but have also led to considerable increase of industrial intensity around Tehran urban region. Keywords : Industrial axis, Industrial development, Industrial concentration, Tehran, Manufacturing industries of Tehran.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی روند شکل‌گیری محورهای صنعتی پیرامون شهر تهران با تاکید بر محور کرج- قزوین}, abstract_fa = {از آغاز روند صنعتی شدن، تهران همواره با دارا بودن تقریبی یک / دوم صنایع، مهم‌ترین قطب صنعتی کشور بوده است و اگر چه اتخاذ خط مشی‌های تمرکززدایی صنعتی از سال 1346 به بعد و قانون ممنوعیت احداث صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران در یک دوره زمانی موجبات کاهش تدریجی استقرار صنایع در تهران را فراهم آورد، اما در عوض به انتقال تمرکز صنعتی به نواحی اطراف و ظهور محورهای صنعتی پیرامونی در امتداد جاده‌های ارتباطی و اصلی و در اتصال به تهران انجامیده است. شکل‌گیری خودجوش و کنترل نشد‌ة این کریدورهای صنعتی نمایانگر عدم توقف گسترش فضایی قطب صنعتی تهران و وسیع‌تر شدن فضای قطبش می‌باشد. در میان این محورها، محور صنعتی غرب تهران به طول تقریبی بیش از 140 کیلومتر که از میان شهرستان‌های کرج و هشتگرد عبور می‌کند و به قزوین می‌پیوندد، طولانی‌ترین و متراکم‌ترین محور از نظر استقرار صنایع و کانون‌های جمعیتی می‌باشد. در این پژوهش با استفاده از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی‌، علل و چگونگی روند تکوین محور صنعتی غرب تهران در دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در هر دو مرحله سیاست‌های کنترلی اتخاذ شده از سوی دولت در مقابله با تمرکز صنعتی و ممانعت از گسترش واحدهای صنعتی در محور مزبور کارآمد نبوده است.}, keywords_fa = {محور صنعتی,توسعه صنعتی,تمرکز صنعتی,تهران,صنایع تهران.}, url = {https://jrg.ut.ac.ir/article_17764.html}, eprint = {https://jrg.ut.ac.ir/article_17764_a3962e38ac3a7bdc7a8710188edd07ce.pdf} }